Oldalmegjelenítések száma a múlt héten

2012. február 5., vasárnap

Önismeret – feldolgozó foglalkozás

Időpont: 2012.01.14.
Helyszín:Debrecen, Köz-Pont iroda


A foglalkozása jelmondatának a Delfi Jósda bejárata feletti feliratot választottuk: „Ismerd meg önmagadat!”

Az önismereti témakör előadása után egy héttel tartottuk meg a feldolgozó foglalkozást ahol több olyan feladatot vittünk végig amelyek a résztvevők önmegismerését illetve vállalkozási és karrier építési terveiknek megalapozását segítik.

Az önismeretről szóló foglalkozás után, annak tapasztalatai alapján a résztvevőkkel összegyűjtöttük, hogy mi a jelentősége az önismeretnek egy ember életében. A megbeszélés eredményeként az alábbi fogalmakat gyűjtöttük össze:
-    Hibák elfogadása
-    Saját vélemény – „Mit miért csinálsz?”
-    Tudatosság
-    Saját magam nem egyenlő azzal, hogy milyen szerepekben vagyok
-    Könnyedség
-    Folyamatosság
-    Pozitív változás
-    Új
-    Tényszerűség
-    Tulajdonságok megismerése – Az adott pillanat is számít
-    Saját korlátok megismerése a mindennapi életben

Ezeknek a fogalmaknak a segítségével és ezen a gondolatmeneten továbbmenve beszélgettünk arról, hogy ki mire használja az önismeretet, mit tud segíteni számunkra a jövőbeni terveink meghatározásában, kialakításában. Fontosnak tartjuk, hogy a projekt során kialakuló vállalkozási és karrier tervek olyan erős alapokra épüljenek, hogy képesek legyenek átvészelni nagy változásokat és kihívásokat is akár.

A résztvevők elkészítettek, megírtak egy levelet amelyet a „jövőbeni” énjüknek címeztek. Ebben a levélben hat hónapos, két éves, öt éves és tíz éves intervallumokban fogalmaztak meg válaszokat az alábbi kérdésekre:
-    Kivé akarok válni?
-    Mit akarok tudni?
-    Mit akarok tenni?
-    Kinek akarok segíteni?


A „Levél magamnak” módszert azért választottuk, hogy a csoport tagjai olyan elképzeléseiket és vágyaikat is meg tudjanak fogalmazni amit ebben a szakaszban még nem akarnak másokkal megosztani vagy félnek ezeket mások elé tárni, hiszen ők is bizonytalanok még benne. A későbbi fázisokban, ezeket az elképzeléseket megerősítve visszatérünk olyan feldolgozásra ahol a terveink mások számára való megfogalmazását gyakoroljuk.
Ezeket a leveleket használjuk a teljes folyamat alatt és a mostani alkalommal is a feldolgozás különböző fázisaiban.

A résztvevőkkel elkészítettük mindenkinek a személyre szabott SWOT analízisét. Ehhez megismertük az elemzés módszereit, szempontjait és az Erősség, Gyengeség, Veszély és Lehetőség fogalmait.

Ahhoz, hogy a résztvevők ráérezzenek az analízishez szükséges fogalmakra és el tudják helyezni saját értékeiket a különböző fogalmakhoz Tulajdonság kártyákkal végeztünk el egy gyakorlatot.
Mindenki kapott véletlenszerűen 8 tulajdonságkártyát amelyekről mindenki eldönti, hogy melyik az amelyet magára igaznak érez. A többi kártyát megpróbálja elcserélni másokkal, úgy, hogy csak azt keresheti meg egy csere ajánlattal és csak olyan tulajdonsággal amelyet arra a személyre igaznak érez.
A gyakorlat megbeszélése során összegyűjtöttük, hogy kinek volt meglepetés, hogy mások milyen tulajdonságot tulajdonítanak neki, ki lepte meg a csoportot azzal, hogy magának milyen tulajdonságot érez közelinek. Ezeket a fogalmakat használtuk elinduláshoz a SWOT analízisek elkészítéséhez.

Az első verzió után megbeszéltük, hogy mik lehetnek azok az eszközök amelyekkel bővíteni tudjuk a fogalmak körét. Felidéztük az önismereti foglalkozáson megismert Johari ablakot. Beszélgettünk arról, hogy lehet tágítani az önmegismerést és milyen szinten fontos az illetve milyen kérdésekben, hogy mások ismerjenek minket.

A projekt témájával kapcsolatosan beszélgettünk a vállalkozás és  a karrier kapcsolatáról.  Az alábbi fogalmakat gyűjtöttük össze a felvetett gondolatokhoz kapcsolódóan:
-    Értékek
-    Személyes kapcsolatok
-    Hasznos vagy felesleges dolgok szétválasztása
-    A saját életünk is egy vállalkozás
-    Luxus és státusz
-    Amíg a karrier egy zárt rendszerben történik és a felelősség emelkedésével nő a juttatás addig a vállalkozás a nyílt piacon zajlik
-    Egyéni döntések
-    Nemzetközi mobilitás képessége
-    Szakmai és munka ellentétek elképzelhetőek
-    Tanulás – élethossziglani tanulás
-    Több lábon állás


A foglalkozás végén elővettük a Leveleket vagyis a résztvevők jövő terveit és összegeztük őket a SWOT analízisekkel, azaz, hogy a tervezett eredményeket milyen Erősségeikre építve, milyen Lehetőségeiket használva kívánják elérni és hogy ebben a folyamatban milyen Gyengeségeiket kell kiküszöbölni és milyen módon illetve milyen Veszélyektől kell megóvni magukat.

Ehhez az alábbi folyamatsort használtuk fel:
Miért – Kinek – Mit – Mivel/Mivel – Hogyan – Mikor – Mennyiért – Miből érünk el?

A folyamatok modellezésének segítéséhez beszéltünk a GANTT diagramról illetve az annak előkészítéséhez használható módszerekről.

„Házi feladat”:

A résztvevők elkészítik a saját, részletes SWOT analízisüket amit folyamatosan ellenőriznek, fejlesztenek, alakítanak.

A résztvevők elkészítik a Levél illetve az elemzések alapján a hat hónapra, 2, 5, és 10 évre elképzelt céljaik leírását, ehhez elkezdik összegyűjteni a konkrét terveket amikről idő-tevékenység terveket készítenek.

Javasolt linkek:

Projekt menedzsment:

http://youth-partnership-eu.coe.int/youth-partnership/documents/Publications/T_kits/3/Hungarian/2_project.pdf

a SWOT analízis:

http://www.mfk.unideb.hu/userdir/novak/Muszaki%20menedzsment/swot.pdf

Johari Ablak:

http://www.ektf.hu/hefoppalyazat/tanszemfejl/a_johari_ablak.html

A Johari ablak és az egyén hatékonysága:

http://www.ektf.hu/hefoppalyazat/tanszemfejl/a_johari_ablak_sszefggse_a_trsas_hatkonysggal.html

Motivációs videó a nehéz és frusztráló napokra:

http://www.youtube.com/watch?v=hzBCI13rJmA&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=UfWTQA6QPk4

http://www.youtube.com/watch?v=Y6AmM53JZCo&feature=related

2 megjegyzés:

  1. Ha bármilyen kérdésetek van a témában, a kitöltött tesztekkel, azok eredményeivel kapcsolatban, akkor örömmel várom őket :)
    A Házi Feladatokat pedig majd kérni fogom :)
    Imre

    VálaszTörlés
  2. "Az ember feje nem edény, amit meg kell tölteni, hanem fáklya, amit lángra kell lobbantani." :-)

    VálaszTörlés