A „Karrierépítés” témakörrel kapcsolatban összegyűjtöttük az elképzeléseinket, gondolatainkat, azokat a tényezőket, amelyek befolyásolják az egyén céljait, karrier építésének irányát.
Karrier
1. Szocializáció
Felmerült kérdésként, hogy kinek milyen felelőssége van egy gyerek, fiatal szocializációjának alakításában. Mi a szülők felelőssége, mi az intézményrendszerek felelőssége és mi a szakemberek személyes felelőssége. Fontos szempont volt, hogy kiemeltük az egyén, a fiatal személyes felelősségét ebben a folyamatban.
A csoport a megbeszélés során úgy vélte, hogy nagyon sok fiatal nő fel nem reális elvárásokkal, aminek információ hiány illetve a média hatásai közül a nem megfelelőek túlértékelése is az okok között van. Úgy érzik, hogy sok esetben nem érdeklődne irántuk, senkit nem érdekel, hogy mi történik velük.
Beszéltünk arról, hogy milyen nagy mértékben igénylik a kortárs csoport tagjai, hogy megszólítsák őket, hogy érdeklődjenek irántuk
Szocializáció terei
a. Család
b. Iskola
c. Kortárs csoportok
2. Személyiség fejlődés
a. Mintakövetés
b. Testi érés – „Korhatár”
c. Nevelés
i. Bizalom
ii. Idő
iii. Következetesség
iv. Pénz
d. Veszélyforrások
3. Tőke
a. Kapcsolati / Kulturális tőke
b. Gazdasági tőke
c. Tudás tőke
4. Életcélok, mi a siker
a. Anyagi javak
b. Család – családi boldogság
c. Baráti kapcsolatok
d. Felelősségi kör bővülése
e. Befejezett tevékenységek
f. Szakmai siker – elismerés
g. Egyedinek lenni
h. Személyes felelősség
5. A célállítás technikái
a. Határidő meghatározása
b. Mérhető legyen, számszerűsíteni tudjuk
c. Reális legyen
A karrierünket a fizikai környezetben építjük, aminek terei a politikai, gazdasági és szocio- kulturális környezet.
Alap csomag
1. Családi háttér
A családi háttér nem csak a szocializáció fontos tere, de ezen keresztül és e mellett is nagyban befolyásolja irányultságainkat, kitartásunkat, teljesítményünket.
a. Pozitív példa
b. Negatív példa
c. Családi történetek – generációs „átöröklődés”
d. Testvérek segítsége
2. Egyéni képességek
Megbeszélésünk szerint az egyén képességei egyfajta „leosztást” jelent, aminél nagyon sokat számít az, hogy mit kezdünk vele és mit tudunk használni belőle
a. Hajlam, érdeklődés
b. Fizikai képességek
c. Szellemi képességek
3. Szociális környezet
A szocializáció más közegeinek egyfajta gyűjtő neveként használtuk ezt. A kortárs csoportok, iskolai közegünk illetve azok a munkatapasztalatok, amiket diákmunkában, a családban való segítés és más munka környezetben szerzünk
a. Barátok
b. Diákmunka
c. Iskolai környezet
4. Célok
Azok a meghatározó irányok, tervek, amik mozgatnak minket. A Vállalkoz-Lakban való részvétel is egy olyan cél kialakítási lehetőség, ami során átgondoljuk, mit szeretnénk, akarunk, képzelünk el magunknak az életünk során. Fontos kérdésként merült fel, hogy honnan is lesznek a célok
a. Szülők céljai
b. Másoktól látott példák
c. Médiában látott példák
Kérdésként merült fel, hogy 18 éve korában honnan tudja egy fiatal, hogy mit akar, ha eddig erre semmilyen motivációt nem kapott vagy nem alakult ki benne valamilyen konkrét cél.
• Komoly háttértámogatás szükséges a fiatalok számára vagy teljes önállóság annak minden vele járójával?
• Az életben a rossz tapasztalatok („Cumizni az életben”) szükségesek egy szükséges és elégséges mértékben
5. Alkalmazkodási képesség
Nagyon fontos a karrier építés során, hiszen hiába vannak terveink és céljaink, ha nem vagyunk képesek a hirtelen változásokhoz alakítani ezeket illetve magunkat
Képességek, készségek, tehetség, lehetőségek
Akarat
Az akarat, a mozgató erő abban, hogy képesek legyünk végig vinni a céljainkat. Hiába vannak meg az alapcsomagunk alapján a legjobb lehetőségeink és hátterünk, ha ez hiányzik, akkor nem leszünk képesek azokat megfelelően használni
a. Információ
b. Lehetőségek
Környezet
A környezetünk megértése, elfogadása, és értelmezése fontos, hogy a lehetőségeinket megértsük. Visszautaltunk az önismereti foglalkozások során kialakított személyes SWOT analízisekre, ami fontos alapot adnak ahhoz, hogy kialakítsuk a karrier tervhez szükséges hátteret
a. Információ a kötelezettségeinkről
b. Generációs különbségek megértése, elfogadása
c. Környezetváltozás figyelembe vétele
d. Információszerzéssel kapcsolatban fontos
i. Felelősségteljes internet használat
ii. Nem tudjuk, hol keressünk
iii. Nincs megfelelően összeállított gyűjtő portál számunkra
Iskola szerepe
a. Cég látogatások, tanulmány utak
b. Osztályfőnöki órák
c. Európai Uniós programok (lásd: FLP )
d. Iskola függő viselkedés
e. Nevelési, fegyelmezési gondok
f. Személyes segítő – ez tanár függő
g. Külső segítők – önkéntesek
Megváltozott szociális terek
A közösségi terek drasztikusan megváltoztak. Ez generációs különbség is, de a kortársainkkal kapcsolatban is nagy eltéréseket jelent, mert pénz függő is, hogy ki hogy tudja használni az internetet, számítóképet
Mi akadályoz
a. Ciki jó és hasznos dolgokat csinálni, a többiek nem értik és beszólnak
b. „Kapok érte pénzt?” hozzá állás
c. Negatív reakciók és kritikák
d. Sikertelenség és az ebből keletkezett frusztráció
e. Türelmetlenség
f. Padlóra kerülés – anyagi – családi – egészségi
g. Ha nincs kivel megbeszélni azt ami velünk történik
Mi visz előre
a. Ha menő az amit csinálok, ha van presztízse
b. Plusz értéket kapok a tevékenységből
c. Elkötelezettséget vállaltam érte
d. Példamutatás – „elültetett magok”
e. Siker – „Megcsináltam”
f. Tanulás és megújulás
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése